دکوراسیون مراکز زیبایی و درمانی

در واقع به هیچ وجه نمی­توان تاثیر مستقیم نوع طراحی دکوراسیون کیلینیک زیبایی بر تعداد مراجعین را منکر شد، زیرا معمولاً افراد مراجعه کننده به کلینیک های زیبایی زمان زیادی را در این مراکز سپری طراحی داخلی مطب زنان می کنند. علاوه بر این لازم است، بدانیم هر رنگی دارای یک ویژگی خاص بوده و برای فضای خاصی مناسب است. نورپردازی مناسب یکی از موارد مهم در طراحی کلینیک پوست و مو است، چرا که پزشک برای انجام دقیق تر کارهای خود نیاز به نور کافی دارد که باید در زاویه مناسب و مقدار کافی تامین گردد. در طراحی این مجموعه توجه همزمان به سه بعد کف، دیوار و سقف صورت گرفته است و سعی شده است از رنگ های روشن مخصوصا رنگ سفید که در فضاهای بهداشتی درمانی بسیار متداول است، بهره گرفته شود. سعی کنید با توجه به کارهای که در مطب انجام میدهید طراحی کابینت مطب دندانپزشکی را انجام دهید.

در طراحی داخلی مطب و کلینیک بایستی حتما اصول اولیه رعایت شود تا بتواند محیط و فضا را برای بیمارانی که ممکن است ساعت ها مجبور باشند به انتظار بنشینند دلپذیر و آرام نماید. در طراحی داخلی یک کلینیک دامپزشکی به دلیل نوع تشخیص رنگ حیوانات بهتر است طیف خاکستری رنگ پایه بوده و در بخشهایی رنگهای خالص دیگر اضافه شوند. یا برای مبلمانی که در سالن انتظار میچینید، مثلا استفاده از طیف رنگهای آبی گزینه خوبی به نظر میرسد. در بخشهایی مثل سالن انتظار و اتاق دندانپزشک کفپوشهای چوبی فضایی شیک و گرم را به وجود میآورند. بهطور کلی در طراحی داخلی کلینیک استانداردها و اصول مشخصی وجود دارند که در صورت رعایت شدن، بهترین و کاربردیترین کلینیک ممکن را به وجود میآورند. آماده سازی فضا برای بازسازی و طراحی داخلی جدیدی که باید انجام شود. سالن انتظار و راهروها باید دارای رنگهای جذاب و روشنی باشند که حوصله مراجعهکننده را سر نبرند.

فقط کارکنان اجازه وارد شدن به این اتاق را دارند، پس حتماً باید خارج از اتاق هشداری برای اطلاع بیماران نوشته شود. برای اینکه افراد تجربه خوبی از حضور در کلینیک داشته باشند، باید نکات طراحی زیر را در نظر بگیرید. سالن نتظار مطب باید به درستی طراحی شود زیرا اگر به درستی طراحی نشود مشکلاتی را به همراه خواهد داش. به همین دلیل طراح باید دقت نموده و از انواع متریال های قابل شستشو و ضد عفونی برای طراحی اتاق دندانپزشکی استفاده نماید.

طراحی داخلی مطب تعداد صندلیهای سالن باید متناسب با اندازه سالن و تعداد مراجعه کنندگان معمولاً مطب باشد. سقف استاندارد برای مطب دندان پزشکی معمولاً ۷/۲ متر است. یونیت دندان پزشکی مهمترین عنصر در هر مطب است. آشنایی با ابعاد مختلف طراحی مطب دندانپزشکی در تهران، ممکن است برای برخی مشکل باشد. همچنین با استناد به پژوهـش های صورت گرفتـه، بهره گیری از موسیقی و صداهای طبیعت مانند صدای دریا همچنین رایحه گلها و گیاهان در محیط های داخلی،مخصوصا کلینیک های زیبایی و مطب ها به منظور کسب آرامش و کاهش اضطراب در بیماران، نیز پیشنهاد می شـود. یک تم طبیعت ، با رنگ ها ، کارهای هنری ، گیاهان و حتی نور و صدا موضوعی می تواند یک فضای ذن را به محیط های آشفته و سنتی بکشاند.

به طور مثال اگر پزشک علاقه مند به گل و گیاه است ، حضور گیاهان مناسب با محیط و حفظ بهداشت آنها و یا نصب تابلوهای نقاشی از گل و گیاه میتواند نشانگر روحیات پزشک باشد . طراح داخلی به معنای گسترده این اصطلاح یک علاقه مند واقعی به برنامه ریزی فضا است. برای انجام پروژه های طراحی معماری و ساخت و اجرا و طراحی داخلی مطب ، امروز با استودیو معماری بوم تماس بگیرید. استفاده از رنگهای روشن مانند آبی ملایم یا کرم فضای مطب را وسیعتر جلوه میدهند. همچنین باید بودجهای را برای بازسازی کنار بگذارید. میز منشی مطب یا کلینیک باید دقیقا مطابق با نیازهای فضا برنامه ریزی شود. تطبیق مطب پزشکی با نیازهای افراد معلول یا کم تحرک اکنون مسئله ای بدیهی در طراحی مطب است. مطب بصورت مدرن و خلاقانه طراحی شده که بتوان با جابجایی عناصر موجود در فضا چیدمان های متفاوتی را ایجاد کرد.

طراحی دکوراسیون داخلی مطب دکتر

با ما همراه باشید که همه چیز را درباره طراحی بخشهای مختلف کلینیک و اصول طراحی آن بدانید. طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک های درمانی مانند سایر مکانها اصول و قوانین منحصر به فرد خود را دارد. به صورت ایده آل، طراحی داخلی باید انواع آمار جمعیتی بیماران را بازتاب دهد. کارکنان باید دارای فضایی جداگانه برای قرار دادن لباسها و لوازم شخصی خود باشند. هر مطب دندان پزشکی باید فضای کافی برای جای دادن یونیتهای لازم را داشته باشد. برای طراحی مطب باید به این نکات هم توجه کنید.

با در نظر گرفتن این مورد، طراحی کلینیک باید بهصورتی باشد که خیال بیمار و بهطور کلی مراجعهکنندگان را تا حد زیادی راحت کند و به آنها آرامش بدهد. همانطور که قبلاً گفتیم، محیط کلینیک به خودی خود باعث استرس میشود؛ طراحی کلینیک باید قابلیت از بین بردن بخش زیادی از این استرس را داشته باشد. این پوششهای دیواری مطب شما را مدرنتر نشان خواهند داد. آیا سعی میکنید پایگاه مشتریان خود را تقویت کنید و بیماران بیشتری را به مطب خود دعوت کنید؟

طراحي داخلي كلينيك دندانپزشكي

تامین راحتی و آسایش برای مراجعه کنندگان : در طراحی دکوراسیون داخلی مطب پزشک حتما باید به راحتی سالن انتظار توجه داشت. به کار گیری سقف کاذب و کف سازی مناسب مطب، در زیبایی دکوراسیوان داخلی نقش دارد. قسمتهایی که الزام برای استفاده از آب و نظافت مایع وجود دارد قطعا از پارتیشن پی وی سی استفاده میگردد ولی در سایر موارد بدلیل کاهش هزینه ها از پارتیشن بندی ام دی اف استفاده میشود. طراحی اصولی کلینیک کودکان، نقشِ مهمی در بهبودِ آن ها دارد. به طور مثال، در مرکز فضا ستون هایی قرار دارد که با استفاده از ورق های چوبی به عنوان عناصر زیبایی، به خوبی المان های سازه ایی روکش شده اند. در چنین شرایطی می توان دیوارهای غیر سازه ای را حذف کرده و آن ها را با پارتیشن های شیشه ای جایگزین نمود. وقتی مبلمان مورد استفاده در فضای کار جدید را تحلیل می کنیم ، می بینیم که میزهای قابل تنظیم و صندلی های راحت ترجیح داده می شوند.

طراحی داخلی کلینیک درمانی

بهتر است هر یونیت در اتاقی جداگانه گذاشته شود، یا اگر قرار است در اتاقی بزرگ دو یا چند یونیت قرار گیرد، با استفاده از دیوار از هم جدا شوند. خوبی استفاده از کاغذ دیواری و دیوارپوش این است که ایرادهای دیوار را هم میپوشانند. در نظر گرفتن فضای تردد حیوانات به صورت مجزا ، به رفع ترس آنها از محیط کمک میکند.در نظر گرفتن المان هایی که بازی و سرگرمی برای حیوانات مختلف تامین کند، علاوه بر اینکه منتظر شدن برای دریافت خدمات را برای صاحب آنها آسان می کند، فضا را با جذابیتهای ویژه ای همراه می کند که موجب ترجیح آن به سایر کلینیکهای دامپزشکی توسط مراجعین می شود. منابع نور مصنوعی علاوه بر اینکه کاربردی هستند، جنبه زیبایی نیز دارند. در طراحی مطب و کلینیک جنبه روحی طراحی مطب پزشکی بسیار حائز اهمیت است و در کل باید حس امید و سلامتی در بیمار شکل بگیرد.

طراحی باید بهگونهای باشد که بین احساسات مختلف بیمار تعادل ایجاد کند. نخستین موضوعی که در طراحی دکوراسیون مطب بایستی به آن توجه ویژه ای داشته باشید، دیزاین یک محیط گرم و صمیمی است که جو دوستانه و دل نشین آن، اولا آرامش و اعتماد مراجعان را برانگیزد و موجی از احساسات مثبت را در وجودشان بیدار کند، ثانیا به صورت ناخودآگاه به آنان القا کند که مورد احترام و تکریم کادر درمانی مطب بوده و این تصور را در آنان پدید می آورد که در این مطب پزشکی، خدمات بهتری دریافت می نمایند. همه احساسات گفته شده را با طراحی مناسب میتوان به افراد انتقال داد. سقفهای کناف را میتوان به شکلها و رنگهای مختلفی طراحی کرد.

با قرار دادن کتاب ها و مجله های مختلف در کتابخانه مطب، بیماران در هنگام انتظار دیگر مجبور نیستند به در و دیوار خیره شوند. دکوراسیون داخلی مطب ها می تواند تاثیر مستقیم بر افزایش یا کاهش تعداد مراجعه کنندگان به یک مطب خصوصی داشته باشد. با این حال، روند طراحی آنها در چند سال گذشته تغییرات زیادی کرده و امروزه تأثیر بالقوۀ فضاهای پزشکی بر سلامت روانشناختی بیماران، به طور گستردهای، پذیرفته شده است. آیا تا به حال پیش آمده که با معرفی یکی از فامیل یا دوستان خود نزد یک پزشک بروید چقدر آن فضا در انتخاب شما تأثیر گذاشته است.

طراحی داخلی مطب روانشناسی

به طور ایدهآل، دکوراسیون باید انواع آمار جمعیتی بیماران را منعکس کند؛ برای مثال، طراحی داخلی مطب پزشک اطفال باید دارای اسباببازیهای بادوام و امن، تلفنهای همراه جالب برای بازی، جداول فعالیت ذهنی، نقاشیهای دیواری رنگارنگ، یک مجموعه تلویزیونی با فیلمهای کارتونی و موارد دیگری که اطفال را سرگرم میکند باشد. تصمیمات شما برای طراحی داخلی کلینیک، تجربه بیمار از مراجعه به آنجا را شکل میدهد. در طراحی سقف، دست طراح تا حد زیادی باز است؛ زیرا امروزه میتوان سقف را به شکلهای خاصی طراحی کرد.

برای مثال انتخاب رنگها، مبلمان، صندلیها، وسایل روشنایی، تزئینات و سایر امکانات کلینیک در ایجاد تجربه خوب بسیار تاثیرگذارند. طراحی مطب دندان پزشکی باید آن قدر خوب باشد که علاوه بر جذب مراجعه کننده، او را ترغیب به استفاده از خدمات شما کند. علاوه بر نور طبیعی، لازم است نور مصنوعی نیز بهعنوان مکمل روشنایی در کلینیک استفاده شود. برای مثال برای جذابیت بیشتر، در سقف اختلاف ارتفاع ایجاد کنید یا اینکه اشکال هندسی به وجود آورید. بهتر است سقف مطب یکنواخت نباشد و دارای اختلاف ارتفاع باشد. بهتر است در رنگآمیزی اتاقهای درمانی بیشتر از این دسته رنگهای آرامش دهنده استفاده کنید. استفاده از کاغذ دیواری مناسب در سالن انتظار و بخشهایی که بیمار بیشتر در آنها رفت و آمد دارد، جنبه تبلیغاتی مطب را بهبود میدهد. در اتاق انتظار استفاده از وسایل روشنایی تزئینی مانند دیوارکوبها و نور مخفی باعث دو چندان شدن جلوه فضا میشود. برای اینکه در مدت زمان انتظار بیمار خسته نشود بهتر است روی میز وسط سالن تعدادی مجله یا بروشور علمی قرار دهید.

یکی از مهمترین عوامل و اصول در طراحی دکوراسیون و مبلمان بیمارستانی توجه به ریز فضاها است. در انتخاب مبلمان برای دکوراسیون اتاق انتظار هم باید هوشمندی به خرج داد. در اجرای دکوراسیون مطب زنان و زایمان باید به بعد روان شناسی طراحی توجه بیشتری شود که در ادامه به دلیل این امر می پردازیم. در ادامه هر یک از این عناصر را با جزئیات بیشتر بررسی خواهیم کرد. کاغذ دیواری را بیشتر در فضاهای اداری مطب (بخش پذیرش، سالن انتظار و اتاق دندانپزشک) به کار میبرند.

انواع دیوارپوشهای PVC، MDF و پلی استایرن در باز موجود اند. علاوه بر کاغذدیواری دیوارپوشهای دیگری هم هستند که به دیوارهای مطب جلوهای خاص میبخشند. بنابراین توجه به اینکه انتخاب دکوراسیون بر تجربه کلی آنها چه تاثیری دارد، مهم است. سقف مطب یکی دیگر از عناصر مهم در چشم بیننده است. گزینههای متنوعی برای کف مطب وجود دارند. زمانی که مراجعهکننده برای اولین بار پا به درون کلینیک میگذارد، اولین برداشت و ذهنیت او از آنجا شکل میگیرد و خوشبختانه این شما هستید که با طراحی مناسب تصمیم میگیرید چه ذهنیتی برای او به وجود بیاورید. اگر شما هم صاحب کسب و کاری در این زمینه هستید، هر چه زودتر دست به کار شوید و پروژه ی خود را با مردم ایران به اشتراک بگذارید. ظاهر مطب دندان پزشکی بیان گر این است که شما تا چه حد بهراحتی مراجعه کنندگان خود اهمیت میدهید. قسمت پذیرش باید حس گرما و صمیمیت را به افراد انتقال داده و در اولین برخورد استرس آنها را کاهش دهد؛ رفتار پرسنل پذیرش نیز تا حد زیادی در این مورد تاثیرگذار است.