مادربرد کامپیوتر چگونه کار می‌کند؟ گیگاترونیک

برای اینکه بتوانید اطلاعات این صفحه را مشاهده کنید و مدل مادربرد یاداشت کنید، همان لحظه روی کیبورد گزینه Pause/Break را بزنید. باتری‌ مادربرد کامپیوتر یک دیسک نقره ای است و شکل ظاهری آن شبیه سایر باتری‌هاست. قبل از تعویض باتری مادربرد، ابتدا سیستم‌عامل کامپیوتر را خاموش و آن را از منبع تغذیه جدا کنید. اما اگر قصد دارید باتری لپ‌تاپ خود را تعویض کنید، ابتدا باتری اصلی آن را جدا کنید.

به طور کلی مادربرد مانند ستون فقراتی است که اجزای کامپیوتر را در یک نقطه به هم متصل می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد با یکدیگر ارتباط داشته باشند. مادربرد قطعاتی مانند سی پی یو، رم، هارد دیسک، درایوهای نوری، کارت گرافیک، کارت صدا و سایر پورت‌ها و کارت‌ها را به صورت مستقیم یا از طریق کابل به هم متصل می‌کند. یکی دیگر از دستورات پرکابرد برای مشاهده مشخصات سیستم دستور dxdiag می باشد این دستور با اجرای ابزار direct x diagnostic tools میتواند اطلاعات جامعی درباره مدل مادربرد یا لپتاپ، مدل پردازنده ، میزان رم سیستم و اطلاعات کارت گرافیک در اختیارما قرار دهد. به‌طور کلی، این مادربردها دارای هدرهای فن زیادی هستند که برای اتصال فن‌های بدنه، فن و همچنین کولرهای مایع به‌صورت سفارشی استفاده خواهد شد. همچنین، این پورت‌های ساتا و سایر پورت‌های دستگاه، می‌تواند امکان ذخیره سازی بیشتری را برای شما فراهم کند که توانایی کلی مادربرد ATX را برای اتصال دستگاه‌های ذخیره سازی بیشتر افزایش خواهد داد. نه تنها این مورد، بلکه مادربردهای پیشرفته ATX دارای ۳ الی ۴ اسلات PCI-Ex هستند که توانایی اداره چندین کارت گرافیک را فراهم می‌کنند.

گالری محصولات ا ASUS PRIME Z790-P D4 ATX LGA1700 Motherboard

در واقع مادربرد و اندازه کیس، میزان ارتقای رم و CPU سیستم شما را تعیین می‌کند. پیش از خرید مادربرد نیاز است تا فاکتورهای مهمی را در نظر داشته باشید چرا که انتخاب مادربرد بسیار حساس و مهم است و اشتباه در این انتخاب ممکن است برایتان گران تمام شود. اگر شما کاربر معمولی هستید و قصد ندارید که در آینده کامپیوتر خود را ارتقا دهید، می توانید مادربرد خود را از بین برندهای ایسوس، گیگابایت و یا MSI انتخاب کنید که قیمت مناسبی دارند و مناسب کاربری معمولی طراحی شده اند. اما اگر شما به دنبال مادربرد گیمینگ یا ماینینگ هستید و یا از برنامه های سنگین و گرافیکی استفاده می کنید، پیشنهاد ما به شما این است که مادربردهای حرفه ای و مناسب گیمینگ را انتخاب کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید. مشاهده کردن اطلاعات مربوط به رم و گرافیک نسبتا آسان است اما دیدن مدل مادربرد آن 🔎 چندان راحت نیست. شما می‌توانید اطلاعات مختلفی از قبیل شرکت سازنده، شماره سریال، نسخه و… را در اطلاعات مادربرد مشاهده کنید.

  • کار‌هایی مثل رندر کردن تصویر‌های 3D، ویرایش ویدئو، گیم‌های سنگین با تنظیمات گرافیکی Ultra (بالاترین کیفیت) و Frame rate بالا و کارهای دیگه‌ای که یک مادربرد استاندارد ATX نمیتونه انجام بده، توسط مادربرد E-ATX قابل انجامه.
  • از آن به بعد این واژه به‌طور اختصاصی در مباحث سخت‌افزاری رایانه‌ها مورد‌استفاده قرار گرفت.
  • این مادربردها فضای زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهند و حداقل به Full-Tower ها نیاز خواهند داشت که بسیار هم بزرگ خواهند بود.
  • به همان تعداد که در مادربردتان شیار PCI-E M۲ دارید می‌توانید درایوهای SSD با رابط NVMe هم نصب کنید.
  • سرعت حافظه‌های رم DDR3 بین ۸۰۰ تا ۲۱۳۳ مگاهرتز، حافظه‌های رم DDR4 بین ۱۶۰۰ تا ۳۲۰۰ مگاهرتز و حافظه‌های رم DDR5 بین ۴۰۰۰ تا ۸۰۰۰ مگاهرتز متغیر است.

اگر به دنبال خرید یک مادربرد قوی هستید احتمالا شما یک گیمر یا طراح حرفه ای باشید که کیفیت و قدرت مادربرد برایتان بسیار حائز اهمیت است. متاسفانه از لحاظ قیمتی، مادربردهای گیمینگ از قیمت بالاتری به نسبت مادربردهای معمولی برخوردار است و به همین دلیل اغلب افراد به ناچار مجبور به خرید مادربردی بی کیفیت و یا دست دوم می شوند. اما اگر شما به دنبال یک مادربرد ارزان قیمت و قوی هستید، گزینه های ذکر شده در زیر می تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد. مهم نیست که ترکیب پردازنده و مادربرد شما چقدر سریع است؛ اما باز هم به کارت های آداپتور موجود که سرعت فیلمبرداری؛ ذخیره سازی و پردازش را کنترل می کنند (همانطور که به رم مربوط است) متکی است. اگر هر یک از این موارد را فراموش کنید؛ از نظر عملکرد ناسازگار, کل دستگاه شما می تواند با استفاده از پردازنده یا مادربرد جدید یا بدون آن شروع به کند شدن کند. وقتی که سیستم شما کند می شود؛ وقت آن رسیده است که آن را ارتقاء دهید؛ ممکن است از خود سوال کنید که آیا باید مادربرد را ارتقاء دهم با اینکه باید یکی از قطعات داهلی را ارتقاء دهم؟ ممکن است شما ندانید که چه زمانی باید مادربرد خود را ارتقاء دهید.

مادربرد ایسوس (ASUS)

اگه سوالی راجع به مادربرد دارین، می‌تونین در قسمت نظرات کامنت کنید. به علاوه، این مادربرد حداقل 4 اسلات رم DIMM داره و میتونه تا حد زیادی از حافظه‌ی رم پشتیبانی کنه. بسته به مدل و تولیدکننده‌ی مادربرد، ممکنه از تراشه‌ی آنلاک‌شده هم استفاده شده باشه. در مدل‌های آنلاک شده از VRM های خیلی با کیفیت به همراه هیت‌سینک‌های قوی برای زیاد شدن پایداری اورکلاک استفاده میشه. چیپ ست شمالی روی مادربرد های AMD ارتباط کارت تصویر را فراهم می کند چون کنترل کننده حافظه درون CPU قرار دارد. شکل و اندازه مادر بورد در در سه اندازه یا سایز به بازار ارائه می شوند که به ترتیب Mini ITX ، Micro ATX و Full ATX هستند.

پورت USB

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار