هرآنچه که باید پیش از خرید پاور یا منبع تغذیه کامپیوتر بدانید

هنگ مکرر سیستم و کاهش کارایی حتی بعد از تعویض نه چندان طولانی قطعات در شرایط آب و هوایی مناسب . به طور مثال پاوری باتوان ۵۸۰ وات دارای توان حداکثر ۷۳۰ وات است و توانایی تحمل بیش از این توان را نخواهد داشت پس همیشه سعی کنید در خرید پاور به میزان توان واقعی آن توجه کنید زیرا به عنوان ملاک قدرت اصلی و واقعی پاور شناخته می شود . بازدهی به این معناست که چند درصد توان ورودی از برق شهر در اختیار سیستم قرار گرفته و باقی به صورت گرما تلف می شود. منبع تغذیه شما در واقع جریان AC را دریافت کرده و آن را به جریان مستقیم DC تبدیل می‌نماید. اما همواره منبع تغذیه مقدار کمی از انرژی را در حین این تبدیل از دست می‌دهد. بدون پاور مناسب قطعات کامپیوتر نمی توانند کارایی داشته باشند و کیفیت منبع تغذیه میتواند در طول عمر قطعات اثرگذار باشد.

انتخاب بر اساس کاربرد در دستگاه شما

اگر می‌دانید چگونه برچسب را بخوانید و تمام اطلاعات فنی موجود در آن به چه معناست ، خوب است ، اما اگر نمی‌دانید ، نکات زیر را مطالعه کنید. پشت پاور کامپیوتر دارای یک پورت نر و سه شاخه است که یک کابل برق متصل به منبع تغذیه به آن وصل می شود. از آنجایی که منبع تغذیه اولین جایی است که یک دستگاه الکترونیکی الکتریسیته دریافت می کند، در مقابل نوسانات برق و جهش ها نیز آسیب پذیرترین مکان است. بنابراین، منابع تغذیه برای کنترل نوسانات جریان الکتریکی طراحی شده اند و همچنان یک خروجی برق تنظیم شده یا ثابت را ارائه می دهند. برخی شامل فیوزهایی هستند که در صورت افزایش بیش از حد بالا، منفجر می شوند و از بقیه تجهیزات محافظت می کنند.

منبع تغذیه الکتریکی داژانگ مدل PS-305D

هرآنچه که باید پیش از خرید پاور یا منبع تغذیه کامپیوتر بدانید اتصالات به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که جریان برق زیادی به‌راحتی در آن‌ها جریان داشته باشد. باید بدانید که پاور می‌تواند هم در قسمت بالای کیس  و هم در قسمت پایین کیس قرار بگیرد. برندهای مختلف طراحی‌های متفاوتی دارند و هریک دارای مزایا و معایب مختلفی هستند. اما بهتر است پاور در قسمت پایین کیس جای گیرد با این روش دمای کاری پاور پایین‌تر می‌آید. در این طراحی هوای خنک از دو محل به داخل کیس مکیده می شود؛ یکی از زیر کیس توسط پاور و یکی از جلوی کیس برای سایر قطعات.

وظیفه این قطعه فراهم کردن برق مورد نیاز سخت افزارهای داخل کیس و نصب شده بر روی مادربرد است. این قطعه برق مورد نیاز را به هر قطعه سخت افزاری می رساند تا در زمان لازم آن قطعه بتواند کار کند. بی‌توجهی به نوع پاور کامپیوتر و انتخاب یک منبع تغذیه نامناسب و بی‌کیفیت می‌تواند به طور مستقیم روی کارایی قطعات دیگری مانند CPU تاثیر منفی بگذارد. یکی از اصلی‌ترین اجزای هر سیستم کامپیوتری، واحد منبع تغذیه یا پاور کامپیوتر است.

از آنجا که منابع تغذیه کامپیوتر دائما در معرض ورود و خروج انرژی برق هستند، نسبت به سایر اجزا احتمال فرسودگی بیشتری دارند. توان خروجی این پاورها حدود 90 وات است و برای سیستم‌های کامپیوتری کوچک با تجهیزات جانبی کمتر استفاده می‌شود. یکی دیگر از انواع پاورهای کامپیوتر که در بازار ایران هم عرضه شده، پاور NLX است. همانطور که قبلا هم گفته شد این نوع منبع تغذیه برای مادربردهای شرکت IBM ساخته شده‌اند. همانطور که گفته شد پاور کامپیوتر برق AC را از پریز برق دریافت کرده و آن را به شکل AC بین تمام قطعات سخت‌افزاری کامپیوتر توزیع می‌کند.

  • این پاورها برای مادربردهای LPX ساخته شده‌اند و اندازه‌ای برابر با 330 در 229 میلی‌متر دارند.
  • مطابق با استاندارد، طراحی مدار، کیفیت قطعات داخلی و دور فن به گونه ای باشد که باعث بالا رفتن عمر مفید منبع تغذیه گردد.
  • وظیفه این قطعه گرفتن ولتاژ DC و استفاده از چند ترانزیستور اثر میدان برای قطع و وصل کردن جریان در میزان بسیار بالا است این قطعه اساساً جریان DC را دوباره به AC تبدیل می‌کند.
  • پیک توان حداکثر توانی است که پاور سیستم می تواند برای دوره های زمانی کوتاه تولید کند، در حالی که توان پیوسته به مقدار توانی اشاره دارد که برای خروجی پاور pc به طور منظم طراحی شده است.