انواع سیستم گرمایشی را بشناسید + مزایا و معایب آن‌ها کارا پمپ-اخگرتابش

انواع سیستم گرمایشی را بشناسید + مزایا و معایب آن‌ها کارا پمپ-اخگرتابش

یعنی چیلری که به فن کویل های درون مغازه متصل می گردد را می توان به گونه ای ساخت که هم بتواند آب را سرد کند (در تابستان) و هم بتواند آب را گرم کند (در زمستان) و به فن کویل اخگرتابش ها بفرستد. فن کویل ها تقریبا بی صدا کار می کنند و برای فضاهای مسکونی از نظر ایجاد فضایی آرام و بی صدا مناسب ترین گزینه هستند. یا به ازای هر واحد یک مینی چیلر قرار دهید و آن را به فن کویل های آن واحد متصل نمایید یا اینکه یک چیلر بزرگ به صورت مرکزی قرار دهید و آن را به فن کویل های همه واحدها متصل نمایید که در این صورت قیمت دستگاه کمتر می شود.

  • سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مُدرن دارای انواع متفاوتی است که در ادامه به اختصار به توضیح هرکدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.
  • سیستم‌های تهویه‌ای با قابلیت تأمین گرمایشی و سرمایشی در انواع مختلف ساختمان‌ها مانند ساختمان‌های صنعتی، تجاری، مسکونی و سازمانی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • در کل می توان گفت استفاده از سیستم های گرمایشی بدون گاز، در بلند مدت موجب صرفه جویی در هزینه ها شده و آلودگی کمتری برای محیط زیست ایجاد می کند.
  • در این انتخاب علاوه بر هزینه، باید مصرف انرژی و آسیب‌های زیست محیطی را هم در نظر بگیرید.
  • این یونیت‌ها از بدنه فلزی، کویل مسی با فین آلومینیمی، موتور الکتریکی، فن، و لوله‌های ورود و خروج آب سرد و گرم تشکیل شده‌اند.

رایج ترین مدل پکیج با کمک سوخت گاز شهری کار می کند، به همین دلیل انتخاب محل نصب آن بسیار مهم بوده و از طرفی باید دودکش دستگاه کاملاً باز و تامین اکسیژن برای سوخت این وسیله فراهم باشد. به راحتی می توان بخاری برقی، گازی و هیزمی را نصب و راه اندازی نمود و برای جمع کردن این تجهیزات هیچ نیازی به متخصص ندارید. بازدهی حرارتی بخاری تقریباً بالاست، مخصوصاً بخاری گازی بزرگ می تواند به تنهایی برای گرمایش یک اتاق حدوداً 80 متری مناسب باشد. بزرگترین عیب این سیستم گرمایشی گرم کردن دیوارهای بیرونی بیشتر از قسمت های دیگر در خانه است. سیستم های گرمایشی نوین در حال حاضر به جزو تفکیک ناپذیر هر ساختمان تبدیل شده است و زندگی بدون این تجهیزات به کاری غیرممکن تبدیل شده است.

تاسیسات گرمایشی: موتورخانه

فن کویل‌ها معمولاً با سروصدای جزئی کار می‌کنند و اگر بخواهید آن‌ها را در داخل ساختمان نصب کنید ممکن است برای شما آزار دهنده باشد. با این سیستم‌ها می‌توان حجم هوای هر قسمت را تنظیم کرد و بار حرارتی یا برودتی را کاهش داد. شرایط بار جزئی در ساختمان‌ها ممکن است به گونه‌ای باشد که به جریان هوای کم نیاز داشته باشد؛ این حالت باعث کاهش توان فن و در نتیجه ذخیره شدن انرژی می‌شود.

آشنایی با سیستم گرمایشی و سرمایشی ساختمان به صورت مستقل

همان طور که بیان کردیم، اصولا هر سیستمی که توانایی گرم کردن یک محیط مثل ساختمان مسکونی را داشته باشد، سیستم گرمایشی نامیده می‌شود. از این رو می‌توان تجهیزات مختلفی را بر شمرد که در زمره تاسیسات گرمایشی ساختمان‌ها قرار می‌گیرند. این سیستم گرمایشی در واقع مشکلاتی که سیستم‌هایی مثل شوفاژ و گرمایش از کف ایجاد می‌کنند را ندارد. سیستم گرمایش از کف یک ویژگی و مزیت بسیار عالی در مقایسه با دیگر انواع سیستم های گرمایشی ساختمان دارد و آن هم این است که می‌تواند از انرژی خورشیدی برای گرم کردن محیط استفاده کند. از دیگر نکاتی که قابل تذکر است این است که سیستم گرمایشی ساختمان سیستمی نیست که شما بتوانید آن را هر سال یا حتی هر ده سال یکبار تعویض کنید. به همین دلیل در زمان خرید این سیستم باید دقت داشته باشید که مصرف انرژی سیستم گرمایشی انتخابی شما به چه صورت است و یا هزینه تعمیر و نگهداری آن چه قدر است.

معایب گرمایش با پکیج

هوا از داخل لوله ها گرم شده و از آنجاییکه هوای گرم در سطح اتاق بالا می رود، جریان می یابد. نوع متفاوت دیگر رادیاتور از جوشاننده آب داغ استفاده می کند که در آن آب داغ شده از طریق اتصالات لوله به رادیاتورهای دیگر بازمی گردد. رادیاتورها که به عنوان یک سیستم مرکزی کاربرد دارند در انواع مختلف در بازار یافت می‌شوند. هدف اصلی این رادیاتور علاوه بر تأمین انرژی زیبایی و ویژگی دکوراتیو بودن آن است.

مزیت اصلی این سیستم گرمایشی و سرمایشی ساختمان، این است که فضای زیادی برای نصب لازم نیست؛ فقط چند اینچ برای نصب پانل‌ها کافی است. برای نصب و راه‌اندازی انواع سیستم گرمایشی و سرمایشی ساختمان، به طور کلی باید چهار دسته کلی را بررسی کرد؛ تأمین تجهیزات اولیه، تعیین موقعیت مناسب برای نصب، امکان توزیع هوا، کانال‌کشی مناسب. داکت اسپلیت یک سیستم سرمایشی گرمایشی است که امروزه بسیار پرطرفدار بوده و از بهترین سیستم‌های گرمایشی منزل در فصل زمستان می‌باشد. از مزایای بخاری نصب سریع و آسان، هزینه مناسب تر نسبت به سایر سیستم‌های گرمایشی، آلودگی کمتر و … می‌باشد که باعث شده اند بهترین سیستم‌های گرمایشی منزل در فصل زمستان به شمار آیند.